Dzienniczek (14)
Hity 2023
Ne všechny z výběru mají jedinečné hodnocení, ale Děti Nagana jsou srdcovka. Bratři na české poměry povedený akční film. Po několika letech opět vtipná komedie u které jsem se od srdce zasmál. Válečných filmů není nikdy dost, obzvlášť, když jeden udělá Guy Ritchie. Agent Ethan Hunt nesmí chybět a překvapivě oddechový akční film se povedl Gerardu Butlerovi. Naopak mě zklamalo třetí pokračování Hercule Poirota.
Nejlepší AKČNÍ
Mission: Impossible Odplata - První část (Tom Cruise & Rebecca Ferguson)
Nejlepší THRILLER
John Wick: Kapitola 4 (Keanu Reeves)
Nejlepší KOMEDIE
Nic ve zlým (Jennifer Lawrence & Andrew Barth Feldman)
Nejlepší DRAMA
Bratři (Oskar Hes & Jan Nedbal)
Nejlepší DOBRODRUŽNÝ
Tři mušketýři: D'Artagnan (François Civil & Eva Green)
Nejlepší ŽIVOTOPISNÝ
Oppenheimer (Cillian Murphy & Emily Blunt)
Nejlepší VÁLEČNÝ
The Covenant (Jake Gyllenhaal & Dar Salim,)
Nejlepší SPORTOVNÍ
Děti Nagana (Hynek Čermák)
Největší PŘEKVAPENÍ roku
Plane (Gerard Butler & Mike Colter)
Největší ZKLAMÁNÍ roku
Přízraky v Benátkách (Kenneth Branagh)
Hity 2020-2022
Rok 2020 a dál ovlivnil Covid, nechodilo se do kina, nevycházely nové filmy, proto jsem shrnul tři roky do jednoho. Z roku 2020 byl nejlepší film Králiček Jojo, který to stihl ještě před Covidem. Začínají se objevovat každý rok i povedené životopisné filmy, a v r. 2021 to byl Zátopek. Vůbec poprvé zařazuju horor, Pach Krve silně konkuruje původnímu dílu. Překvapení byla Netflixová akční jednohubka. Zklamání zbytečné pokračování Mizerů.
Nejlepší AKČNÍ
Top Gun: Maverick (Tom Cruise & Jennifer Connelly)
Nejlepší DRAMA
Králíček Jojo (Thomasin McKenzie & Roman Griffin Davis)
Nejlepší SCI-FI
Avatar: The Way of Water (Sam Worthington & Zoe Saldana)
Nejlepší THRILLER
Bullet Train (Brad Pitt)
Nejlepší ŽIVOTOPISNÝ
Zátopek (Václav Neužil ml. & Martha Issová)
Nejlepší VÁLEČNÝ
Greyhound (Tom Hanks)
Nejlepší KRIMI
Nikdo (Bob Odenkirk)
Nejlepší HISTORICKÝ
Jan Žižka (Ben Foster & Sophie Lowe)
Nejlepší HOROR
Wrong Turn (Charlotte Vega & Bill Sage)
Největší PŘEKVAPENÍ roku
Vyproštění (Chris Hemsworth)
Největší ZKLAMÁNÍ roku
Mizerové navždy (Will Smith & Martin Lawrence)
Hity 2019
Poměrně bohatý rok na filmy. Po roční pauze mě dokonale bavili Němci a potvrzuje se, že nejlepší komedie vznikají v Evropě. Pobavil jsem se letos mimo jiné i u pár českých komedií. Filmem roku byl John Wick, který si musel počkat na třetí díl, což u pokračování nebývá zvykem. Hodně příjemné překvapení byla Trojí hranice na Netflixu. Vysloveně žádný propadák u kterého bych se křivil nebyl.
Nejlepší THRILLER
John Wick 3 (Keanu Reeves)
Nejlepší ŽIVOTOPISNÝ
Brankář (David Kross & Freya Mavor)
Nejlepší KOMEDIE
Bez věcí nad věcí (Florian David Fitz, Matthias Schweighöfer & Miriam Stein)
Nejlepší AKČNÍ
Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw (Dwayne Johnson & Jason Statham)
Nejlepší DRAMA
Le Mans '66 (Matt Damon & Christian Bale)
Nejlepší SCI-FI
Avengers: Endgame (Robert Downey Jr. & Scarlett Johansson)
Nejlepší THRILLER
21 Bridges (Chadwick Boseman & Sienna Miller)
Nejlepší HISTORICKÝ
Kursk (Matthias Schoenaerts & Léa Seydoux]
Největší PŘEKVAPENÍ roku
Trojí hranice (Ben Affleck, Oscar Isaac, Charlie Hunnam, Pedro Pascal & Garrett Hedlund)
Největší ZKLAMÁNÍ roku
---
Hity 2018
Letos mi chyběla v kinech nějaká dobrá komedie nebo válečný film, za který se dá ale považovat historický Outlaw King, takové volné pokračování Statečného srdce. Film roku bych patrně ocenil Rudou volavku. Tohle špionážní drama bylo napínavé až do samotného konce. Upgrade s Tísňovým voláním byly dva výborné komrnější filmy. Z Cizince ve vlaku se vyklubala opět příjemná Neesenovka. Deadpool 2 bylo na druhou stranu největší utrpení. Nejsem fandou ani jedničky, tady jsem do toho vlezl omylem.
Nejlepší AKČNÍ
22. míle (Mark Wahlberg, Iko Uwais & Lauren Cohan)
Nejlepší DRAMA
Rudá volavka (Jennifer Lawrence & Joel Edgerton)
Nejlepší DOBRODRUŽNÝ
Tomb Raider (Alicia Vikander)
Nejlepší SCI-FI
Avengers: Infinity War (Robert Downey Jr. & Scarlett Johansson)
Nejlepší THRILLER
Upgrade (Logan Marshall-Green & Betty Gabriel)
Nejlepší HISTORICKÝ
Outlaw King (Chris Pine, Florence Pugh & Stephen Dillane)
Nejlepší KRIMI
Tísňové volání (Jakob Cedergren)
Nejlepší ŽIVOTOPISNÝ
Bohemian Rhapsody (Rami Malek & Lucy Boynton)
Největší PŘEKVAPENÍ roku
Cizinec ve vlaku (Liam Neeson & Vera Farmiga)
Největší ZKLAMÁNÍ roku
Deadpool 2 (Ryan Reynolds & Josh Brolin)
Hity 2017
Jako každý rok vznikl i letos výborný válečný film - Dunkerk, kterému konkurovalo drama z války Z Paříže do Paříže. Nejlepší akci dovezla klasicky série Rychle a zběsile. Filmem roku u mě vyhrál Král Artuš. Převedený do fantasy podoby s vynikajícím soundtrackem. Překvapil mě Americký zabiják, akční thriller na aktuální téma, trochu připomínajícího Punishera. Série Kingsman pro mě zřejmě skončila druhým dílem. Neměl jsem po jedničce od toho už nic očekávat.
Nejlepší VÁLEČNÝ
Dunkerk (Fionn Whitehead, Tom Hardy & Kenneth Branagh)
Nejlepší AKČNÍ
Rychle a zběsile 8 (Vin Diesel, Dwayne Johnson & Jason Statham)
Nejlepší KOMEDIE
Rande naslepo (Kostja Ullmann & Anna Maria Mühe)
Nejlepší DRAMA
Z Paříže do Paříže (Dorian Le Clech & Batyste Fleurial)
Nejlepší ŽIVOTOPISNÝ
Barry Seal: Nebeský gauner (Tom Cruise & Sarah Wright)
Nejlepší DOBRODRUŽNÝ
Král Artuš: Legenda o meči (Charlie Hunnam, Jude Law & Àstrid Bergès-Frisbey)
Nejlepší SCI-FI
Star Wars: Poslední z Jediů (Daisy Ridley, Adam Driver & Mark Hamill)
Nejlepší MYSTERIÓZNÍ
Uteč (Daniel Kaluuya)
Největší PŘEKVAPENÍ roku
Americký zabiják (Dylan O'Brien & Taylor Kitsch)
Největší ZKLAMÁNÍ roku
Kingsman: Zlatý kruh (Taron Egerton)
Hity 2016
Ohledně nejlepšího filmu roku, bych měl tady jasno a tím je Hacksaw Ridge, který mi bohužel utekl v kinech. Asi po 5 letech vyšel konečně dobrý animák a trochu se divím, že české kina minula Polská Volyň. Letos mě příjemně překvapil film Srážka a dost velké zklamání panovalo u Islandského filmu Fúsi. Namísto good-feeling filmu jsem se horko těžko prokousával do závěrečných titulků.
Nejlepší VÁLEČNÝ
Hacksaw Ridge: Zrození hrdinů (Andrew Garfield & Teresa Palmer)
Nejlepší AKČNÍ
Jack Reacher: Nevracej se (Tom Cruise & Cobie Smulders)
Nejlepší HISTORICKÝ
Volyň (Michalina Łabacz & Arkadiusz Jakubik)
Nejlepší ANIMOVANÝ
Zootropolis: Město zvířat (Jason Bateman & Ginnifer Goodwin)
Nejlepší KOMEDIE
Naprostí cizinci (Giuseppe Battiston, Anna Foglietta, Marco Giallini, Valerio Mastandrea, Alba Rohrwacher & Kasia Smutniak
Nejlepší DRAMA
Spojenci (Brad Pitt & Marion Cotillard]
Nejlepší ŽIVOTOPISNÝ
Orel Eddie (Taron Egerton & Hugh Jackman)
Nejlepší ROMANTIKA
Než jsem tě poznala (Emilia Clarke & Sam Claflin)
Největší PŘEKVAPENÍ roku
Srážka (Nicholas Hoult & Felicity Jones)
Největší ZKLAMÁNÍ roku
Fúsi (Gunnar Jónsson & Ilmur Kristjánsdóttir)
Hity 2015
Průměrný rok co se týče filmů, nenašel jsem tento vyloženě propadák, který by mě zklamal, či něco co jsem nečekal a překvapilo. Film roku 2015 bych si zvolil Amerického Snipera. V kině se mi po několika letech zase český film a dobře jsem se zasmál u Německé komedie.
Nejlepší SCI-FI
Star Wars: Síla se probouzí (Harrison Ford, Mark Hamill & Carrie Fisher)
Nejlepší AKČNÍ
Rychle a zběsile 7 (Vin Diesel & Paul Walker)
Nejlepší KOMEDIE
Fakjů pane učiteli 2 (Elyas M'Barek & Karoline Herfurth)
Nejlepší VÁLEČNÝ
Americký sniper (Bradley Cooper & Sienna Miller)
Nejlepší DRAMA
Kobry a užovky (Matěj Hádek & Kryštof Hádek)
Nejlepší DOBRODRUŽNÝ
Everest (Jason Clarke & Jake Gyllenhaal)
Nejlepší THRILLER
Mission Impossible – Národ grázlů (Tom Cruise & Rebecca Ferguson)
Nejlepší ŽIVOTOPISNÝ
Divočina (Reese Witherspoon)
Největší PŘEKVAPENÍ roku - - -
Největší ZKLAMÁNÍ roku - - -
Hity 2014
Opět můj žebříček TOP filmu za předešlý rok. Nic lepšího se tam už asi nevyskytne. Zátah 2 potvrdil svou top pozici mezi thrillery. Konečně se v tomhle roce ukázaly našlapané válečné filmy. Mimo drama se Seal vojáky především Železné srdce se svou "špinavou" atmosférou. Pompeje ve 3D bylo příjemné překvapení a propadák byl tento rok Paddington. Anglického medvídka jsem přetrpěl.
Nejlepší ROMANTIKA
Nekonečná láska (Alex Pettyfer & Gabriella Wilde)
Nejlepší DRAMA
Na život a na smrt (Taylor Kitsch, Mark Wahlberg, Ben Foster & Emile Hirsch)
Nejlepší AKČNÍ
Equalizer (Denzel Washington & Chloë Grace Moretz)
Nejlepší DOBRODRUŽNÝ
Interstellar (Matthew McConaughey & Anne Hathaway)
Nejlepší FANTASY
300: Vzestup říše (Sullivan Stapleton & Eva Green)
Nejlepší SCI-FI
Na hraně zítřka (Tom Cruise & Emily Blunt)
Nejlepší THRILLER
Zátah 2 (Iko Uwais & Yayan Ruhian)
Nejlepší VÁLEČNÝ
Železná srdce (Brad Pitt, Logan Lerman, Shia LaBeouf, Michael Peña & Jon Bernthal)
Největší PŘEKVAPENÍ roku
Pompeje (Emily Browning & Kit Harington)
Největší ZKLAMÁNÍ roku
Paddington (Ben Whishaw & Hugh Bonneville)
Hity 2013
Rok se sešel s rokem a troufnu si tvrdit, že to podstatné za loňský rok 2013 mám zhlédnuté. Absolutní TOP pokud bych měl vybrat, zvolil bych něco z prvních šesti jmenovaných. Nejvíce pravděpodobně Hanksův Kapitán Phillips. Po delší době mě potěšil konečně vydařený film na sportovní téma a zapadlý žánr western. Jako vždy za sebe všechny tyhle filmy doporučuju, mimo posledního zklamání. Artová Nádhera mi nesedla.
Nejlepší SPORTOVNÍ
Rivalové (Daniel Brühl & Chris Hemsworth)
Nejlepší DRAMA
Kapitán Phillips (Tom Hanks & Barkhad Abdi)
Nejlepší ROMANTIKA
Lásky čas (Rachel McAdams & Domhnall Gleeson)
Nejlepší DOBRODRUŽNÝ
Walter Mitty a jeho tajný život (Ben Stiller & Kristen Wiig)
Nejlepší AKČNÍ
Světová válka Z (Brad Pitt & Mireille Enos)
Nejlepší KATASTROFICKÝ
Nic nás nerozdělí (Ewan McGregor & Naomi Watts)
Nejlepší WESTERN
Nespoutaný Django (Jamie Foxx, Christoph Waltz & Leonardo DiCaprio)
Nejlepší KRIMI
Zmizení (Jake Gyllenhaal & Hugh Jackman)
Největší PŘEKVAPENÍ roku
Mrtví a neklidní (Nicholas Hoult & Teresa Palmer)
Největší ZKLAMÁNÍ roku
Velká nádhera (Toni Servillo & Sabrina Ferilli)
Mezinárodní festival outdoorových filmů (12. ročník)
Povedlo se mi navštívit tento fajn fesťák ve 3 kinech a dvou městech. Ostrava divadelní sál, kino art a Frýdek-Místek kino Vlast. Ostrava, co do atmosféry a menších promítacích prostorů, působila líp. Pestrý výběr pro každého. Menší shrnutí.
Seznam filmů s mým hodnocením:
Roraima - Climbers of the Lost World *****
Umění trpět *****
ERIKIT- Deník z cesty do jiného světa ****
Rysy 2013 jinak ****
Dreamcatcher ****
Timelapsy v Patagonii ****
Z A do K a zase zpátky ***
Wakeskating na rýžových polích ***
Faszination Klettersteig ***
Stefan Glowacz a Sedm silných mužů **
Postřehy odjinud (Finsko + Slovinsko)
Roraimu a Umění trpět za sebe doporučuji si sehnat a mrknout. První zmíněný je hraný dokument o těžkém výšlapu na horu Roraima a se vším okolo horolezectví. Druhý je o náročné přípravě cyklisty na ultra maratón v Americe a následný závod. Převážně doprovázeno mluveným komentářem a místy rozhovory. Se čtyř hvězdičkových stojí mimo jiné nejvíce za obstarání si dokument Erikit o České výpravě na Sibiř. Zklamán jsem byl akorát z kraťasu o Stefanu Glowaczovi. Příští rok na viděnou :)
Hity 2012
Oproti minulému roku se mi zdálo, že v roce 2012 přišlo méně dobrých filmů a tak se hůř vybíralo. Rozdělil jsem je opět do několika kategorií a jako vždy, bych každý film doporučil. Ve svém žánru byl nejlepší. Film roku by se letos vybíral snáz a pro mě to byl patrně film Koupili jsme ZOO.
Nejlepší RODINNÝ
Koupili jsme ZOO (Matt Damon & Scarlett Johansson)
Nejlepší KOMEDIE
Prci, prci, prcičky: Školní sraz (Jason Biggs & Alyson Hannigan)
Nejlepší DOBRODRUŽNÝ
Hobit: Neočekávaná cesta (Ian McKellen & Martin Freeman)
Nejlepší SCI-FI
Avengers (Robert Downey Jr. & Scarlett Johansson)
Nejlepší AKČNÍ
Expendables: Postradatelní 2 (Sylvester Stallone & Jason Statham)
Nejlepší DRAMA
Temný rytíř povstal (Christian Bale & Tom Hardy)
Nejlepší ROMANTIKA
Vrtěti ženou (Hugh Dancy & Maggie Gyllenhaal)
Nejlepší FANTASY
Sněhurka a lovec (Chris Hemsworth, Kristen Stewart & Charlize Theron)
Největší PŘEKVAPENÍ roku
Největší ZKLAMÁNÍ roku
Anna Karenina
Pár žebříčku do deníčku.
Vytvořil jsem si pár zajímavých žebříčku, které nejdou zmínit v předefinovaných kolonkách nalevo a nebo se mi nechtějí cpát do hlavního profilu. Prozatím vytvořeny tři kategorie. Jedná se o lidi, které už mám déle v hlavě nebo mě napadli nyní. Postupem času budu tyto žebříčky rozšiřovat. Nejde si rozpomenout okamžitě na všechny věci :-)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Můj seznam herců, kteří mi přišli, že daný rok nejvíce vynikli, často byli zmiňovaní. Začal jsem si jich více všímat.
Pro některé to byl velice úspěšný rok a některým odstartoval lepší kariéru.
Mini žebříček herec roku:
2007 - Shia LaBeouf (díky Transformers)
2008 - James McAvoy (díky Wanted)
2009 - Woody Harrelson (díky 2012 a Zombieland)
2010 - Mark Ruffalo (díky Prokletý ostrov a Děcka jsou v pohodě)
2011 - Ryan Gosling (díky Drive a Bláznivá, zatracená láska)
2012 - Tom Hardy (díky Temný rytíř povstal a Warrior)
2013 - Nicholas Hoult (díky Jack a Obři a Mrtví a neklidní)
2014 - Matthew McConaughey (díky Vlk z Wall Street a Interstellar)
2015 - Jason Clarke (díky Everest a Terminator Genisys)
2016 - Andrew Garfield (díky Hacksaw Ridge)
2017 - Charlie Hunnam (díky Ztracené město Z a Král Artuš: Legenda o meči)
2018 - John Krasinski (díky Tom Clancy a Tiché místo)
2019 - Matthias Schoenaerts (díky Kursk)
2020 - Pedro Pascal (díky Mandalorian)
2021 - Bob Odenkirk (díky Nikdo)
2022 - Matt Smith (díky Rod Draka)
2023 - Dar Salim (díky The Covenant)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Mí neoblíbení herci. Jsou zde oblíbení tvůrci, tak je třeba zmínit i ty neoblíbené.
Přijdou mi dost necharismatičtí. Převážně si vybírají pro mě nezajímavé filmy, apod.
Michael Pitt - Především za film Funny Games USA. Z ostatních filmů, co jsem viděl mě nezaujal ani jeden nějak víc.
Michael Shannon - Definitivní zmínění v této kategorii si vysloužil za Take Shelter. Herec nominován na Oskara sice často hraje, ale nemám rád jeho role, případně jeho filmy.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Mí neoblíbení režiséři.
Jako kritéria jsem použil výběr z těch známějších jmen. Dále také jde o to, že mám od nich už něco shlédnuto. Když se někomu nepovede jeden film a je to jediné co jsem viděl, tak ho tady nemám. Koneckonců zmíněný režisér je pro někoho oblíbený ale já nějak neoceňuju jeho styl, na jeho filmy se nijak zvlášť netěším, ničím mě prozatím nedokázal překvapit.
>> Bratři Joel a Ethan Coenovi - Shlédnuto (5/17) - Oceněni nominací i Oskarem. Jejich filmy nejsou vyloženým propadákem. Z mého žebříčku jsou nejméně neoblíbení, přesto je musím uvést. Žádný z 5 filmů mě výrazně neoslovil. Za největší zklamání beru oblíbenou komedii Big Lebowski. Za to lepší považuju Opravdovou kuráž.
>> M. Night Shyamalan - Pro většinu lidí další z oblíbených režisérů. Nominace na Oskara za Šestý smysl mi přišel nejlepší, bohužel se mi moc nezamlouvá jeho duchařský styl. Jeho propadák mi přijde Vesnice.
>> Joe Wright - Angličan zaměřující se na historické filmy. Ne, že bych historické neměl rád, naopak, ale to odvětví historie jaké točí mi přijde hodně nezajímavé nebo nezajímavě natočené. U Anny Kareniny jsem se málem unudil k smrti. Pokud bych měl něco vyzdvihnout, tak Pokání. Jde to s ním spíše s kopce.
>> Martin McDonagh - Další Anglán, co nemá moc natočeno, zaměřující se na jeho typické černé komedie. Všechny tři filmy mají vtisknutý jeho styl. Bohužel pro mě, jsem tomu zatím nepřišel na chuť abych napálil aspoň 70%.
Hity 2011
Můj výběr těch nejlepších filmů na které jsem loni narazil rozdělených podle žánrů. Absolutního vítěze bych si netroufl říct, každý z těch filmů mě hodně oslovil a všechny je doporučuju.
Nejlepší KOMEDIE
Nedotknutelní (François Cluzet & Omar Sy)
Nejlepší DOBRODRUŽNÝ
Zrození Planety opic (James Franco & Andy Serkis)
Nejlepší FANTASY
Harry Potter a Relikvie smrti - část 2 (Daniel Radcliffe, Emma Watson & Rupert Grint)
Nejlepší AKČNÍ
Rychle a zběsile 5 (Vin Diesel & Paul Walker)
Nejlepší SCI-FI
Správci osudu (Mat Damon & Emily Blunt)
Nejlepší THRILLER
Zátah (Iko Uwais & Joe Taslim)
Nejlepší RODINNÝ
Hugo a jeho velký objev (Asa Butterfield & Chloë Grace Moretz)
Nejlepší DRAMA
Neznámý (Liam Neeson & Diane Kruger)
Nejlepší ROMANTIKA
Kamarád taky rád (Justin Timberlake & Mila Kunis)
Největší PŘEKVAPENÍ roku
Největší ZKLAMÁNÍ roku
R.I.P. Chuck
A je konec dalšímu oblíbenému seriálu. Poslední dobou šla kvalita dolu nicméně jsem Chuckovi přál aspoň vysněnou hranici 100 epizod. Nestalo se. Díky za posledních pět let u Chucka, díly sloužili jako výborný relax. Z celkového hlediska byla nejlepší 1-3. řada, poslední dvě o poznání horší. Co se týče posledního dílu, čekal jsem mírně něco jiného, nějaké "outro" o 10 let později někde na pláži kde jsou všichni šťastní a vzpomínají ale nejsem nespokojen. Především jsem rád, že dokázali seriál nějak ukončit a dostali do toho emoce. Jednou nastane doba, kdy jsi celý seriál sjedu od začátku do konce.